www.region-plocki.pl
Region płocki - regionem europejskim
O genezie projektu
Inicjatorem i realizatorem projektu "Region Płocki - regionem europejskim" jest Związek Gmin Regionu Płockiego (ZGRP) powstały w 1994 roku i mający m.in. za zadanie rozwiązywanie problemów społeczności lokalnej o charakterze ponadgminnym oraz reprezentowanie wspólnych interesów gmin wchodzących w skład Związku. ZGRP ma bogate doświadczenie w realizacji projektów, w tym zwłaszcza projektów edukacyjnych.
Pomysł projektu narodził się w 2005 roku i we współpracy z firmą doradczą EUKON został opracowany w formie wniosku do właśnie uruchamianego programu wspierającego rozwój nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej o nazwie Norweski Mechanizm Finansowy / Mechanizm Finansowy EOG (NMF/EOG). Wniosek został złożony z końcem listopada 2005 roku. Procedura kwalifikacyjna była bardzo długa, bo trwała aż 21 miesięcy, co wynikało zarówno z problemów z uruchomieniem programu NMF/EOG w Polsce, jak i z olbrzymiego zainteresowania nim ze strony polskich beneficjentów. Ostatecznie umowa o dofinansowanie projektu została podpisana przez Zarząd ZGRP i Przewodniczącego Komitetu Integracji Europejskiej w dniu 4 września 2007 roku.
Realizacja projektu jest zamierzona na 39 miesięcy (od 1 lipca 2007 do września 2010). Budżet projektu wynosi 304.900 euro, z czego 254.016 euro (84%) stanowi dofinansowanie z Norweskiego Mechanizmu Finansowego wsparcie Norwegii poprzez dofinansowanie ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Kto?
Zgromadzenie Związku Gmin Regionu Płockiego w dniu 27 czerwca 2007 roku stosowną uchwałą zaakceptowało strukturę zarządzania projektem "Region Płocki - regionem europejskim". Zgodnie z postanowieniem Zgromadzenia Związku oraz zapisem w pkt. 4.5.2. "Struktury zarządzania podczas wdrażania projektu, w tym zarządzanie finansowe", a także wniosku o dofinansowanie w skład struktury Zarządzania Projektem wchodzą:
- Komitet Sterujący Projektem
- Zarząd Związku Gmin Regionu Płockiego
- Zespół Zarządzający.
W skład KSP weszli członkowie Zgromadzenia ZGRP, tj.:
- Józef Jerzy Rozkosz - Wójt Gminy Bielsk
- Jarosław Dorobek - Wójt Gminy Bodzanów
- Henryk Kisielewski - Wójt Gminy Brudzeń Duży
- Stanisław Sztendur - Wójt Gminy Bulkowo
- Michał Walerysiak - Wójt Gminy Czerwińsk n. Wisłą
- Sławomir Wiśniewski - Burmistrz Miasta i Gminy Drobin
- Krzysztof Jadczak - Burmistrz Miasta i Gminy Gąbin
- Zbigniew Białecki - Wójt Gminy Łąck
- Wojciech Zmysłowski - Wójt Gminy Mała Wieś
- Mirosław Krysiek - Wójt Gminy Nowy Duninów
- Mirosław Milewski - Prezydent Miasta Płocka
- Tadeusz Pokorski - Wójt Gminy Radzanowo
- Stefan Jakubowski - Wójt Gminy Słupno
- Sławomir Wawrzyński - Wójt Gminy Stara Biała
- Józef Stradomski - Wójt Gminy Staroźreby
- Henryk Klusiewicz - Burmistrz Gminy i Miasta Wyszogród.
Rolą Komitetu Sterującego jest ukierunkowywanie działań projektu z zgodzie z celami NMF/EOG i potrzebami gmin oraz zapewnienie pełnej współpracy gmin z realizatorami projektu (w tym jego współfinansowania).
Zarząd ZGRP, w którego skład wchodzą:
- Mirosław Milewski - Prezydent Miasta Płocka
- Krzysztof Jadczak- Burmistrz Miasta i Gminy Gąbin
- Sławomir Wawrzyński - Wójt Gminy Stara Biała.
Zarząd Związku jest stroną umowy z Instytucją Wdrażającą (Komitetem Integracji Europejskiej) i formalnie odpowiedzialny za realizację projektu, nadzoruje działania Zespołu Zarządzającego. Zarząd ZGRP będzie też monitorował realizację projektu pod kątem jego zgodności z wnioskiem i zapisami umowy o dofinansowanie. Ponadto będzie on łącznikiem między Zespołem Zarządzającym a Komitetem Sterującym Projektem (KSP).
W skład Zespołu Zarządzającego wchodzą:
- Katarzyna Rogucka - Maciejowska - Kierownik Projektu, jednocześnie Dyrektor Biura Związku
oraz pracownicy Biura ZGRP pełniący jednocześnie rolę koordynatorów poszczególnych działań, a mianowicie:- Katarzyna Konstantynowicz - szkolenia zawodowe i językowe
- Joanna Imiela - szkolenia dla organizacji pozarządowych
- Małgorzata Gronczewska - prowadzenie dokumentacji finansowej i rozliczanie projektu oraz szkolenia dla organizacji pozarządowych
- Beata Łapiak - księgowość.
Zadania Zespołu Zarządzającego obejmują m.in.:
- planowanie i koordynację działań projektu,
- zarządzanie finansowe projektu,
- zapewnienie realizatorów poszczególnych zadań (przetargi, rekrutacja i przygotowanie umów, nadzór nad ich realizacją),
- promocję działań projektu,
- zapewnienie (we współpracy z gminami) uczestników szkoleń,
- pozyskiwanie partnerów,
- bieżące, robocze kontakty z gminami itp.
Zespół Zarządzający będzie także przygotowywał raporty z realizacji projektu i wnioski o płatność do NMF/EOG, zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie.
Dla kogo?
Projekt "Region Płocki - regionem europejskim" jest adresowany do administracji samorządowej i organizacji społecznych i jako taki bezpośrednio służy realizacji idei dialogu społecznego poprzez wspólne szkolenia dla obu grup prezentujące możliwości i specyfikę działalności każdej z nich pod kątem partnerstwa publiczno-prywatnego. Taki profil wynika z przeprowadzonej analizy, wskazującej na względną słabość takiego dialogu, mierzonego liczbą zadań zlecanych przez administrację organizacjom społecznym.
Co chcemy osiągnąć?
Projekt "Region Płocki - regionem europejskim" ma stanowić odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby samorządów, organizacji pozarządowych i społeczności lokalnych. Ma on lepiej przygotować administrację lokalną i organizacje obywatelskie do wspólnych działań na rzecz rozwoju lokalnego. Jako że projekt jest realizowany w ramach priorytetu Rozwój zasobów ludzkich Norweskiego Mechanizmu Finansowego, będzie on też realizował zbieżne z powyższymi cele tego priorytetu. Obejmują one:
- wzmocnienie jednostek samorządu terytorialnego poprzez poszerzanie wiedzy i umiejętności przedstawicieli administracji publicznej na szczeblu wojewódzkim, powiatowym i gminnym;
- wzmocnienie instytucjonalne społeczeństwa obywatelskiego poprzez wsparcie działalności sektora pozarządowego, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji zasady równego statusu kobiet i mężczyzn.
Projekt "Region Płocki - regionem europejskim" ma pośrednio (poprzez edukację grup docelowych) służyć wdrażaniu polityk Unii Europejskiej odnoszących się do takich zagadnień jak społeczeństwo informacyjne (e-Europe) oraz polityka równości szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Przez usprawnienie działań administracji, wsparcie organizacji społecznych na obszarach wiejskich i wykorzystanie europejskich doświadczeń będzie też pozytywnie oddziaływał na spójność społeczno-ekonomiczną Unii Europejskiej. Projekt będzie też promował zagadnienia dostępu obywateli do informacji publicznej i przejrzystości działania administracji.
Realizacja projektu będzie służyć zrównoważonemu rozwojowi środowiska naturalnego poprzez:
- wsparcie potencjału realizacyjnego (szkolenia merytoryczne i w zakresie "good governance" organizacji społecznych działających na rzecz środowiska),
- promowanie i inspirowanie współpracy samorządów i organizacji pozarządowych w tym obszarze, w tym realizacji "Strategii rozwoju powiatu płockiego do 2015 roku", "Planu rozwoju lokalnego powiatu płockiego na lata 2004-2015" oraz " Programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami w powiecie płockim do 2010 roku", a także "Strategii Rozwoju Miasta Płocka do 2012 roku".
Istotnym aspektem projektu będzie sięganie do doświadczeń innych państw w zakresie rozwoju zrównoważonego, partnerstwa publiczno-prywatnego, społecznej roli administracji, dobrego zarządzania w administracji samorządowej i organizacjach społecznych oraz modernizacji pracy urzędów.
Planujemy wykorzystanie doświadczeń zaprzyjaźnionych (Francja, Niemcy, Włochy, Grecja, Litwa i Wlk. Brytania) i innych gmin z obszaru EOG. Nie wyklucza się też promocji polskich osiągnięć z terenu Regionu Płockiego (np. w zakresie integracji społecznej) w tych krajach.
W jaki sposób?
Powyższe cele zostaną osiągnięte przez:
- organizację i dofinansowanie szkoleń pracowników administracji o profilu zawodowym i językowym;
- realizację szkoleń dla organizacji pozarządowych nt. zadań i sposobów funkcjonowania administracji, dla administracji nt. funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz dla organizacji pozarządowych i administracji nt. zasad realizacji partnerstwa publiczno-prywatnego.
- opracowanie i realizację programów szkoleniowych dotyczących wspomnianych problemów społecznych, (w tym o charakterze warsztatowym, grupujących zarówno przedstawicieli samorządów i organizacji pozarządowych i mających za cel wspólne wypracowanie działań na rzecz ograniczenia tych problemów);
- opracowanie i realizację szkoleń w obszarze dobrego zarządzania (good governance)
- organizację Centrów Edukacji Społecznej (w 16 lokalizacjach)
- przygotowanie administracji gmin i wdrożenie systemu ISO 9001-2000;
- opracowanie i wdrożenie koncepcji e-Urzędu w gminach uczestniczących w projekcie.
W projekcie zamierza się wykorzystać doświadczenia partnerskich gmin zagranicznych dla opracowania ekspertyz obejmujących najlepsze praktyki w odniesieniu do współpracy administracji i organizacji pozarządowych, popularyzowania i wdrażania rozwiązań dla istotnych problemów społecznych oraz organizacji urzędów od strony technologicznej i procedur (w tym transparentności ich działań).
Zdefiniowane kluczowe etapy projektu to:
- Uruchomienie projektu oraz identyfikacja uczestników i zdefiniowanie ich potrzeb; Budżet: 11.000 €
- 1.07-31.08.2007 Uruchomienie projektu RPRE
- 1.08.-30.09.2007 Realizacja pogłębionej analizy potrzeb szkoleniowych administracji i organizacji pozarządowych (OP) w 16 gminach objętych projektem
- Opracowanie i wdrożenie systemu szkoleniowego dla administracji samorządowej i organizacji pozarządowych w regionie płockim; Budżet: 108.800 €
- 1.10.2007 - 30.09.2008 Organizacja i uruchomienie szkoleń zawodowych i językowych pracowników administracji 16 gmin
- 1.01.2008 - 30.06.2008Przygotowanie i organizacja szkoleń dla administracji i OP w obszarze PPP
- 1.04 - 30.09.2008 Przygotowanie i organizacja szkoleń dla administracji i organizacji pozarządowych w zakresie dobrego zarządzania;
- 1.04 -30.09.2008 Organizacja Centrów Edukacji Społecznej (CES) w 16 lokalizacjach
- Realizacja szkoleń zawodowych i językowych oraz opracowanie i pilotażowa realizacja programów edukacyjnych dot. problemów grup defaworyzowanych; Budżet: 51.850 €
- 1.10.2008 -30.09.2009 Realizacja szkoleń zawodowych i językowych pracowników administracji - faza I
- 1.10.2008 - 30.09.2009Opracowanie i pilotażowa realizacja programów szkoleniowych dot. wybranych problemów społecznych
- Modernizacja usług administracji samorządowej szczebla gminnego oraz poprawa wydajności i wdrażanie najlepszych praktyk przez wykorzystanie najnowszego oprogramowania i technologii informatycznych; Budżet: 133.250 €
- 1.10.2009 - 30.09.2010 Realizacja szkoleń zawodowych i językowych pracowników administracji - faza II
- 1.10.2009 - 30.09.2010 Przygotowanie administracji gmin do wdrożenia systemu ISO
- 1.10.2009 - 30.09.2010 Przygotowanie administracji gmin do wdrożenia koncepcji e-Urzędu
Zakładane cele, rezultaty i wskaźniki projektu
Cele/Rezultaty | Opis celu/rezultatu | Wskaźniki |
---|---|---|
Cel bezpośredni (efekty bezpośrednie i natychmiastowe) | Dostarczenie szkoleń dla przedstawicieli administracji lokalnej i organizacji pozarządowych w regionie płockim oraz wzmocnienie ich współpracy | Liczba ukończonych studiów wyższych |
Nowe umowy współpracy z organizacjami pozarządowymi w uczestniczących gminach | ||
Rezultaty (wytworzone dobra i usługi) | Przeszkoleni urzędników administracji publicznej w zakresie języków obcych | Liczba przeszkolonych urzędników administracji publicznej w zakresie języków obcych |
Liczba zdanych egzaminów językowych na wyższym poziomie | ||
Przeszkolenie urzędników administracji publicznej i organizacji pozarządowych w zakresie partnerstwa publiczno - prywatnego, dobrego zarządzania, poznanie i stosowanie dobrych praktyk | Liczba urzędników administracji publicznej przeszkolonych w tym zakresie | |
Liczba ekspertów przeszkolonych w tym zakresie | ||
Liczba organizacji pozarządowych przeszkolonych w tym zakresie | ||
Przeszkolenie urzędników administracji publicznej w zakresie ISO, obsługi komputera oraz zastosowania procedur e-Urzędu | Liczba urzędników administracji publicznej przeszkolonych w zakresie ISO | |
Liczba ekspertów przeszkolonych w zakresie stosowania dobrych praktyk zagranicznych | ||
Liczba urzędników administracji publicznej przeszkolonych w zakresie obsługi komputera |
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Nina Stańczak
- Data udostępnienia w BIP: 2010-12-22 11:46:10
- Informacja zaktualizowana przez: Nina Stańczak
- Data ostatniej aktualizacji: 2010-12-22 11:46:10
- Liczba odsłon: 1473
- Historia dokumentu: